torsdag 29. april 2010

Certified Flight Instructor Airplane Singel and Multiengine; Instrument Airplane

Da er jeg endelig helt ferdig med alle sertifikatene jeg skal ta her i USA. Hadde siste eksamen i dag med luftfartsmyndighetene (FAA) for CFII (Certified Flight Instructor Instrument). Gikk veldig greit, og var ikke noe særlig vanskelig siden jeg allerede hadde instruktørsertifikat. Så nå er jeg instruktør på singelengine, multiengine og instrument!

Siden sist jeg skrev her på bloggen har jeg vært gjennom 3 checkrides, alle med FAA. Etter jeg var ferdig med det første instruktørsertifikatet (MEI) gikk ting ganske fort. Hadde checkride for Singel Engine Addon på commercial lisensen (CPL) den 3. mars. Denne var den letteste checkriden jeg har hatt til dags dato. Etter ca 2 uker (19. mars) tok jeg instruktør-sertifikatet på singelengine (CFI), gikk forsåvidt greit den også.

Etter dette fikk jeg akkurat begynt på CFII før jeg fikk besøk av mor og familien (+ en annen familie). Var veldig kjekt. Vi fikk opplevd mye og jeg fikk et litte avbrekk fra skolen. Vi reiste også på roadtrip til Key West og var det 5 dager. Veldig fin plass! Universal Studios fikk vi opplevd, romfergeoppskytning, Sea World +++. Alle som ville fikk selvfølgelig være med på en flytur også. De var her i ca 3 uker.

I morgen skal jeg på skolen og starte alt papirarbeidet før jeg får begyne å jobbe. Mye som må ordnes. Regner med det går ca 1 mnd til jeg får min første elev.

Får også besøk igjen om litt over 2 måneder. Da kommer mormor og morfar. Gleder meg til det!

Litt bilder fra besøket:

(Space Shuttle Discovery Launch STS-131)

(Space Shuttle Discovery på vei mot ISS)

(Miami)

(På vei mot Key West)

(Marcus og Andreas i Key West)

(Solnedgang Key West)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Bjarte:-) Fytti me gleda osse til å besøka deg. Du har sikkert fått reiseruta vårs? Mvh mormor

Bjarte Risa Søyland sa...

Stemme det, har den. Komme å hente dokke mandag 12. juli på flyplassen i Orlando. Glede meg til det :)

Anonym sa...

Gratulera så mye med alt overstått og lukke til med jobben du har fått:)Helsing Far og Billy

Anonym sa...

Hallo, og takk for en meget interessant side! :) Her er jeg sikker på at mange pilotspirer vil finne den informasjonen de er ute etter, nemlig om hvordan det faktisk er å være pilot-student i det virkelige liv..

Men du, jeg har et spørsmål jeg håper du kan svare på. Hvor mye penger har du brukt på pilotutdannelsen din? Hvor mye trur du den vil koste?

Jeg har nemlig en mistanke om at fleere flyskoler opererer med en alt for lav pris på utdannelsen. Så da spør jeg de som er i virkeligheten.

Ha en fin dag videre, og lykke til videre! :)

Dagern

Bjarte Risa Søyland sa...

Hei! Kjekt du likte siden :)
Hvor mye utdanningen koster er vanskelig å si. Mange faktorer som spiller inn, f.eks. dollar kurs, om du trenger mye ekstra timer etc. Men du må nok regne med å bruke mellom 600-700k NOK, og kanskje mer. Prisene oppgitt av flyskoler er veldig ofte alt for lave. Dem går utifra at du skal klare alle ting med minimum antall timer, noe som veldig sjeldent er realiteten.